Klachtenprocedure Kinderkeet
De Kinderkeet heeft in het kader van de Wet Kinderopvang een interne klachtenregeling opgesteld waarin de werkwijze bij de behandeling van klachten beschreven is.
Bij voorkeur maken ouders de ontevredenheid of een klacht eerst bespreekbaar bij de direct betrokken pedagogisch medewerker of bij de directie. Alle medewerkers van de Kinderkeet staan open voor opbouwende kritiek en de mogelijkheid tot verbetering. Dikwijls is er sprake van een misverstand en kan de betreffende medewerker de ouders naar tevredenheid uitleg geven.
Mocht de klacht niet langs deze weg tot een oplossing komen dan kan de ouder zijn klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie via kinderkeet@amc.nl De klachtencommissie zal deze klacht zorgvuldig onderzoeken en de klager zoveel mogelijk op de hoogte houden van de behandeling van de klacht.
- Samenstelling klachtencommissie.
- De interne klachtencommissie bestaat uit minimaal twee personen, waaronderr bij voorkeur een bestuurslid en een (ex) oudercommissielid .
- De klager kan zich met zijn klacht tot een van beiden wenden.
- Als de klacht een van beide leden van de klachtencommissie betreft, wordt deze, lopende de klacht, vervangen door een door het overgebleven lid van de klachtencommissie gekozen vervanger. Deze tijdelijke vervanger zal uit het bestuur of de oudercommissie worden gekozen.
- De klachtenprocedure wordt gevolgd bij een schriftelijke reactie door de klager bij de interne klachtencommissie naar aanleiding van bepaald gedrag of een bepaalde handeling, welke valt onder jurisdictie van de stichting en voor de klager (vermeend) onrecht oplevert.
- Voorafgaande aan de klachtenprocedure heeft overleg tussen klager en beklaagde plaatsgevonden, waarbij zij samen niet tot een oplossing zijn gekomen.
- De klager dient een gemotiveerde schriftelijke klacht in te dienen bij de interne klachtencommissie.
- Binnen vier weken na ontvangen schriftelijke klacht worden klager en beklaagde separaat van elkaar uitgenodigd bij de interne klachtencommissie voor mondelinge toelichting omtrent de klacht.
- Na voorafgaande toestemming van klager en beklaagde kunnen de behandelaars van de klacht getuigen om inlichtingen verzoeken. Van alle bijeenkomsten terzake betreffende de behandeling van de klacht maken de behandelaars een schriftelijk verslag.
- Binnen twee weken na de laatste bijeenkomst met een van de betrokkenen komt de interne klachtencommissie met een schriftelijke uitspraak aan de klager, met een afschrift aan de beklaagde. In de uitspraak wordt gewezen op de mogelijkheid de klacht tevens te laten behandelen door een externe klachtencommissie binnen de regio.
Wanneer de interne klachtenafhandeling niet leidt tot een bevredigende oplossing dan staat het de klager vrij om de klacht voor te leggen aan het Klachtloket Kinderopvang www.klachtenloket-kinderopvang.nl of bij de Geschillencommissie www.degeschillencommissie.nl